onsdag 15. november 2017

Udefinertbart materiale i lek




Tidligere har vi skrevet om miljøet på avdeling, og hvordan vi planlegger dette i forhold til hva vi ønsker at det fysiske miljøet skal appellere til. Hvilke inntrykk barna får i det de kommer inn i et rom, vil påvirke leken deres. Det samme gjelder de lekene vi setter frem og har tilgjengelig på avdelingen. Ulike leker og materialer gir barna ulike opplevelser og erfaringer. Både innenfor leken, men også i forhold til kreativitet. Gjenbruksmateriale kan også brukes til lek. Disse materialene er ikke bare kjønnsløse, at de ikke kan kategoriseres som ”typiske jente eller gutte leker”, men de gir også barna muligheten til å selv bestemme hva det skal være og brukes til i leken. Det er veldig spennende å se hva barna gjør når de får en boks med ulike korker og skjeer satt foran seg. Det de enkelte barna gjør fra gang til gang kan også endre seg, nettopp fordi materialene ikke forteller dem hva de skal forestille eller brukes til. 

Første gang vi lekte med disse materialene startet barna nesten med det samme å sortere skjeene og korkene hver for seg. Deretter i farger. Dette uten noe instruksjoner fra oss. De telte og satte sammen korkene til ulike former og mønstre, og utforsket med de ulike størrelsene og formene. For hver gang vi har tatt frem disse materialene har barna brukt dem annerledes, og det er gøy å se hvordan leken og kreativiteten utvikler seg. Sist vi lekte med dem, satte noen seg ned å sorterte og lagde slanger av korkene. Her satte jeg meg sammen med barna og satte sammen korkene selv til blomster og biler for å inspirere barna. Andre barn tok med seg noen korker bort til bondegården hvor de lekte at de var dyr. Når barn klarer å forestille seg at et element er noe helt annet, "late som leken", Har de tatt et viktig steg i lekeutviklingen, og udefinerte materialer og leker kan bidra til denne utviklingen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar